de 4 elementen voor een succesvol bedrijf

Ontvang nu jouw gratis ebook


Ik ga er mee akkoord dat de ingevoerde gegevens uitsluitend worden gebruikt voor ontvangst van het e-book.
Ik ga akkoord met het privacyreglement.


Afgelopen woensdag was ik gastspreker op een lancering van een initiatief voor werklozen die 50 jaar en ouder zijn. De organisatie had mij gevraagd of ik deze groep mensen wilde inspireren voor het ondernemerschap. Een hele eer natuurlijk dat ze mij gevraagd hadden en wat ik met ontzettend veel plezier en enthousiasme heb gedaan.

Maar wat moet je een groep vertellen, die allereerst minimaal 15 jaar ouder is, heel wat meer levenservaring heeft en daarnaast ook jarenlang in loondienst is geweest.

En ook al kan ik ze goed begeleiden om een bedrijf te starten, dan is het wel een doelgroep die niet zo veel geld te besteden heeft, zeker als ze een uitkering krijgen.

Kortom best wel een uitdaging…

Daarnaast kwam diezelfde ochtend ook, totaal als verrassing, de mededeling dat er 35 mensen (!) zich van tevoren hadden ingeschreven voor mijn presentatie.. .slik….. Dat legt de lat gelijk nog een stukje hoger!

 

Energie

Maar het was super leuk! Wat bruiste het van de energie die ochtend. De deelnemers die er zaten waren hooggeschoold, sommigen waren al gestart om hun bedrijf op te zetten en er werd flink mee geschreven met alle tips die ik hen vertelde… En geloof me ik heb er best veel gegeven! Tijdens de presentatie vond ik het ook belangrijk dat ze direct aan de slag konden, dus met een mooie oefening werden de eerste stappen gezet.

Aan het eind van de presentatie had ik hen ook een voorstel gedaan, waarin ik ze 1 op 1 kon coachen of dat ze mee konden doen met het ondernemers programma Doorbreek de 100000 euro omzet, die op 8 juni weer van start gaat.

De reacties na afloop waren ongelofelijk, zo gaf 1 deelneemster het woord en zei: Ik ga direct zo terug naar huis, want je hebt me zo geïnspireerd dat ik mijn concept nog verder ga uitwerken! Ik denk het mooiste compliment dat je kan krijgen…

En daarnaast de aanname die ik had, bleek niet te kloppen. Aan het eind van de presentatie kwam iedereen persoonlijk naar me toe om me te bedanken en er kwamen 2 deelnemers naar me toe om zich in te schrijven voor mijn voorstel. Wauw…

Les

De les die ik dus geleerd heb (en deze dan ook graag met jou deel), is dat mensen zodra ze iets echt willen bereiken (hun probleem willen oplossen), ze er alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen. En ja, ook al moeten ze daarvoor investeren, met geld dat ze misschien niet zo veel hebben.

Know Like Trust

En dat geldt ook voor jouw klanten. Ook jouw doelgroep heeft een probleem die zij graag opgelost willen krijgen. Jij biedt voor hun probleem een goede oplossing. Het is belangrijk dat ze je leren kennen (know) en vervolgens ‘leuk’ (like) gaan vinden. Zodra ze je leuk vinden, gaan ze je vervolgens vertrouwen (trust). En dat is de fase waarin jij jouw producten en diensten kan verkopen.

Zorg dat jij ook deze strategie toepast en je gaat merken dat je omzet gaat stijgen!

Vraag aan jou:

Pas jij al de KNOW – LIKE -TRUST methode toe? 

Vertel eens jouw ervaring hieronder….